rozliczanie wynagrodzeń, składki ZUS, zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński
lupa
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 8 (266) z dnia 10.04.2010

Sprawdzaj informację o składkach emerytalnych zapisanych w ZUS

1) W jakim terminie ZUS przesyła ubezpieczonemu informację o składkach emerytalnych zapisanych na koncie w ZUS?

ZUS jest zobowiązany w terminie do 31 sierpnia każdego roku, przesłać ubezpieczonemu urodzonemu po dniu 31 grudnia 1948 r. informację o zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego składkach ogółem według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, zwaną dalej informacją o stanie konta.

Zgodnie z art. 50 ust. 1a ustawy o sus, w informacji o stanie konta ZUS podaje dodatkowo wysokość:

  • zwaloryzowanego kapitału początkowego według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, w przypadku gdy kapitał ten został już ubezpieczonemu obliczony,

  • hipotetycznej emerytury,

  • składek na ubezpieczenie emerytalne, z wyłączeniem składek na otwarte fundusze emerytalne: 

  • należnych - w przypadku ubezpieczonych niebędących płatnikami tych składek,

  • wpłaconych - w przypadku ubezpieczonych będących płatnikami tych składek za ostatnie 12 miesięcy kalendarzowych, według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, w wysokości nominalnej, w podziale na miesiące, 

  • składek na otwarte fundusze emerytalne, należnych i odprowadzonych.

Przypominamy, że do otwartego funduszu emerytalnego przekazywana jest część składki emerytalnej w wysokości 7,3% podstawy wymiaru (oczywiście, o ile ubezpieczony jest członkiem funduszu).

Wysokość hipotetycznej emerytury podaje się ubezpieczonemu, który na dzień 31 grudnia poprzedniego roku ukończył co najmniej 35 lat.

Informację o stanie konta ZUS przesyła listem zwykłym na adres do korespondencji podany w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych (ZUS ZUA). Jeżeli ubezpieczony został zgłoszony do ubezpieczeń społecznych przez więcej niż jednego płatnika składek, informację o stanie konta przesyła się na adres do korespondencji podany w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych, które ZUS otrzymał jako ostatnie. Gdyby adres do korespondencji był nieprawidłowy lub niepełny, informację o stanie konta ZUS przesyła na podany w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych adres zamieszkania lub adres zameldowania albo na adres zameldowania na pobyt stały uzyskany z Centralnej Bazy Danych RCI PESEL.
 

Ważne: Osoba ubezpieczona powinna analizować otrzymywane informacje, tj. sprawdzić czy wszystkie składki i w odpowiedniej wysokości zostały zapisane na jej koncie. Jeśli stwierdzi nieprawidłowości, np. brak składek, niższą ich wysokość, powinna zwrócić się do płatnika składek na piśmie z wnioskiem o sprostowanie tych danych.

2) Jak powinienem postąpić w razie stwierdzenia nieprawidłowości w wysokości składek emerytalnych wykazanych w informacji ZUS z danymi otrzymanymi od pracodawcy?

Jeżeli po otrzymaniu informacji o stanie konta ubezpieczony niebędący płatnikiem składek stwierdzi, że na jego koncie nie zostały zewidencjonowane wszystkie należne składki na ubezpieczenie emerytalne lub zostały zewidencjonowane składki w niewłaściwej wysokości, powinien zgłosić do płatnika tych składek wniosek o sprostowanie danych przekazanych do ZUS w dokumentach rozliczeniowych.

Płatnik składek jest zobowiązany poinformować ubezpieczonego na piśmie o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych w terminie 60 dni od dnia jego otrzymania. W przypadku uwzględnienia wniosku o sprostowanie danych płatnik składek jest zobowiązany skorygować błędy lub uzupełnić brakujący dokument w terminie 30 dni od dnia przekazania ubezpieczonemu informacji. Jeśli płatnik nie uwzględni wniosku o sprostowanie danych oraz w przypadku gdy płatnik składek już nie istnieje, ubezpieczony powinien złożyć we wskazanej przez ZUS jednostce organizacyjnej ZUS wniosek o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, przedkładając jednocześnie dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kopię informacji, o której mowa wyżej. Postępowanie wyjaśniające ZUS powinien zakończyć nie później niż w ciągu 3 miesięcy, a postępowanie szczególnie skomplikowane - nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku o jego przeprowadzenie. Wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie może być udowadniana zeznaniami świadków.

Jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego okaże się, że przyczyną niezewidencjonowania na koncie ubezpieczonego wszystkich należnych składek na ubezpieczenie emerytalne lub zewidencjonowania ich w niewłaściwej wysokości są błędy w danych podanych:

  • w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych, w zgłoszeniu wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych, w zgłoszeniu płatnika składek lub w zgłoszeniu wyrejestrowania płatnika składek albo niezłożenie tych dokumentów - ZUS dokonuje korekty tych danych z urzędu bezpośrednio na koncie ubezpieczonego lub na koncie płatnika składek, jeżeli uzna to za możliwe, albo po złożeniu przez płatnika składek dokumentów korygujących te dokumenty lub brakujących dokumentów,

  • w imiennym raporcie miesięcznym lub w deklaracji rozliczeniowej albo niezłożenie tych dokumentów - ZUS dokonuje korekty tych danych po złożeniu przez płatnika składek dokumentów korygujących te dokumenty albo brakujących dokumentów.

Płatnik składek jest zobowiązany złożyć korygujące lub brakujące dokumenty w terminie 30 dni od:

  • otrzymania z ZUS zawiadomienia o nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego,

  • dnia uprawomocnienia się decyzji - jeżeli stwierdzenie nieprawidłowości następuje w drodze decyzji,

  • dnia otrzymania protokołu kontroli - jeżeli stwierdzenie nieprawidłowości następuje w drodze kontroli.

W przypadku gdy płatnik składek już nie istnieje lub uzyskanie korygujących lub brakujących dokumentów ubezpieczeniowych nie jest możliwe, ZUS dokonuje korekty danych z urzędu bezpośrednio na koncie ubezpieczonego lub na koncie płatnika składek, koryguje z urzędu błędy stwierdzone w dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi określonych w ustawie lub sporządza z urzędu brakujące dokumenty.

Powyższe stosuje się odpowiednio do ubezpieczonego będącego płatnikiem składek.

Zwracamy uwagę! Obowiązujące przepisy nie wskazują ostatecznego terminu wystąpienia z wnioskiem o sprostowanie informacji o stanie konta, a to oznacza, iż ubezpieczony może ze stosownym wnioskiem wystąpić w każdym czasie. W tym celu może posłużyć się gotowym drukiem ZUS ZRU.

www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Składki ZUS:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.SkladkaZUS.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Zasady ustalania prawa do zasiłków i innych świadczeń
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60