rozliczanie wynagrodzeń, składki ZUS, zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 84 (1021) z dnia 21.10.2013

Urlop i choroba a stałe wynagrodzenie miesięczne

W firmie zatrudniamy pracowników w systemie podstawowym od poniedziałku do piątku. Jeden z nich chorował przez większą część miesiąca, przez jeden dzień korzystał z urlopu, a dwa dni nieobjęte zwolnieniem lekarskim przypadały na sobotę i niedzielę. Przysługuje mu stałe miesięczne wynagrodzenie. Czy za ten miesiąc należało ustalić mu wynagrodzenie chorobowe, za urlop i za pracę?

W przypadku otrzymywania przez pracownika wynagrodzenia wyłącznie w stałej stawce miesięcznej, do obliczenia jego wysokości za część miesiąca stosuje się przepisy określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia… (Dz. U. z 1996 r. nr 62, poz. 289 ze zm.). W myśl § 11 ust. 1 tego aktu prawnego, w celu obliczenia stałego miesięcznego wynagrodzenia za przepracowaną część miesiąca, jeżeli za pozostałą jego część pracownik otrzymał wynagrodzenie chorobowe lub zasiłek należy:

  • miesięczną stawkę wynagrodzenia podzielić przez 30,
     
  • otrzymaną kwotę pomnożyć przez liczbę dni wskazanych w zaświadczeniu lekarskim o czasowej niezdolności pracownika do pracy wskutek choroby,
     
  • obliczoną kwotę wynagrodzenia odjąć od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.

Z pytania wynika, że pracownik faktycznie nie przepracował w danym miesiącu ani jednego dnia, tylko przez jeden dzień przebywał na urlopie, a dwa dni miał wolne od pracy, gdyż przypadały na sobotę (wolną z racji przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy) i niedzielę. Za urlop przysługuje mu więc wynagrodzenie urlopowe, a za dwa dni wolne (sobota i niedziela) wynagrodzenie za pracę, ponieważ jest on wynagradzany stawką miesięczną. Przy czym dla pracownika otrzymującego tylko stałą płacę miesięczną nie wyodrębnia się wynagrodzenia urlopowego. Mieści się ono w wynagrodzeniu za pracę.

Przykład

Pracownik otrzymuje wynagrodzenie minimalne w kwocie 1.600 zł. Od 1 do 27 września 2013 r. przebywał na chorobowym, 28 i 29 września br. miał wolne, a na 30 września br. wziął urlop. Za wrzesień br. powinien otrzymać wynagrodzenie za pracę łącznie z wynagrodzeniem za urlop w kwocie 160,09 zł, zgodnie z wyliczeniem:

   (1.600 zł : 30) = 53,33 zł,

   53,33 zł × 27 dni = 1.439,91 zł,

   1.600 zł - 1.439,91 zł = 160,09 zł.

Ponadto przysługiwało mu też wynagrodzenie chorobowe.

www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Rozliczanie wynagrodzeń:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKadrowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Zasady ustalania prawa do zasiłków i innych świadczeń
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60