Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 16 (370) z dnia 10.08.2014
Składniki wynagrodzenia dla nowego członka zarządu
Pracownik zatrudniony w spółce akcyjnej na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony uchwałą rady nadzorczej został powołany do pełnienia funkcji członka zarządu. Tą samą uchwałą zmieniono warunki umowy o pracę przyznając wyższe wynagrodzenie. Pracownik w dotychczasowej umowie o pracę miał określone wynagrodzenie zasadnicze oraz premię uznaniową zgodnie z regulaminem wynagradzania. W uchwale nie poruszono jednak kwestii premii. Czy można nie wypłacać tego składnika, jeśli według regulaminu wynagradzania jest ona ustalana uznaniowo przez kierownika jednostki i może wynosić 0 zł? Jakie są konsekwencje jej niewypłacenia?
Zakładowy układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania nie mogą regulować wynagrodzenia osób zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy. Dlatego też członek zarządu nie powinien otrzymywać premii wynikającej z regulaminu ani innych rodzajów premii (np. urlopowych lub świątecznych) określonych w tym regulaminie. Członkom zarządu mogą natomiast przysługiwać dodatkowe świadczenia finansowe, gdy wynikają z ich umów o pracę.
W myśl art. 24126 § 2 K.p. zakładowy układ zbiorowy, nie może określać warunków wynagradzania pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, w rozumieniu art. 128 § 2 pkt 2 K.p. oraz osób zarządzających zakładem pracy na innej podstawie niż stosunek pracy.
Ważne: Pracownikami zarządzającymi w imieniu pracodawcy zakładem pracy są osoby kierujące jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępcy lub pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego tym zakładem oraz główni księgowi. |
Definicja ta obejmuje więc członków zarządu spółki z o.o. lub spółki akcyjnej, dyrektorów przedsiębiorstw państwowych, czy członków zarządu spółdzielni.
Przepis art. 24126 § 2 K.p. ma zastosowanie także do postanowień regulaminu wynagradzania. Wynika to z odesłania zawartego w art. 772 § 5 K.p. Zatem także i postanowienia regulaminu wynagradzania nie mogą dotyczyć warunków wynagradzania osób zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy.
Zaznaczyć należy, że art. 24126 § 2 K.p. odwołuje się wprost tylko do warunków wynagradzania osób zarządzających zakładem pracy. Poprzez "warunki wynagradzania" należy rozumieć postanowienia określające zasady przyznawania wynagrodzenia za pracę oraz innych (dodatkowych) jego składników. Chodzi tu więc o wynagrodzenie w ścisłym tego słowa znaczeniu (zasadnicze) oraz dodatki do niego, np. dodatek stażowy lub funkcyjny oraz dopłaty i premie pracownicze. Są one bowiem zależne od rodzaju, ilości i jakości świadczonej pracy. Podobnie wypowiadał się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 10 stycznia 2006 r. (sygn. akt I PK 115/05, M.P.Pr. 2006/4/206) stwierdzając, że: "Warunki wynagradzania za pracę to całokształt sytuacji prawnej pracownika w zakresie wynagrodzenia za pracę, a przede wszystkim zasady nabywania prawa, ustalania wysokości i wypłaty składników wynagrodzenia za pracę - wynagrodzenia zasadniczego, dodatków, premii, dopłat.". Natomiast przepis art. 24126 § 2 K.p. nie obejmuje zasad przyznawania innych świadczeń finansowych związanych ze stosunkiem pracy, np. odpraw pieniężnych w związku z przejściem pracownika na emeryturę lub rentę lub związanych z rozwiązaniem stosunku pracy. Tak też wskazywał Sąd Najwyższy w ww. wyroku z dnia 10 stycznia 2006 r.
Członkowie zarządu nie otrzymają jednak wynikającej z regulaminu nagrody jubileuszowej, mimo że powiązanie ze stażem pracy i wymagalność tego świadczenia w znacznych odstępach czasu nie odbiera mu charakteru wynagrodzeniowego (por. wyrok SN z dnia 11 kwietnia 2006 r., sygn. akt I PK 172/05, M.P.Pr. 2006/6/286).
Zwracamy uwagę! Członkowie zarządu mogą otrzymać np. premie świąteczne lub innego rodzaju świadczenia, jeśli wynikają z ich umowy o pracę. Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z dnia 24 lipca 2009 r. (sygn. akt I PK 49/09), w którym wyjaśnił, że warunki wynagradzania za pracę pracowników zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy mogą być ustalane w umowie o pracę wolą stron stosunku pracy. Ustalenie takie może dotyczyć także składników wynagrodzenia regulowanych w układzie zbiorowym. Nie ma też przeszkód, aby zostało dokonane przy wykorzystaniu techniki odesłania do aktu prawnego regulującego określone składniki wynagrodzenia i zasady ich przyznawania, w tym do zakładowego układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania.
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Regulaminy wynagradzania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|