rozliczanie wynagrodzeń, składki ZUS, zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 4 (1047) z dnia 1.02.2020

Rezygnacja z regulaminu wynagradzania po zmianie stanu zatrudnienia

1) W ostatnim okresie w firmie przeprowadzane były zwolnienia grupowe. Po ich zakończeniu stan zatrudnienia wynosi 45 pracowników (przed zwolnieniami było 62 pracowników). Aktualnie pracodawca (spółka z o.o.) chciałby zrezygnować z regulaminu wynagradzania, zachowując w mocy regulamin pracy. Czy taka częściowa rezygnacja z regulaminów zakładowych jest dopuszczalna? Jeśli tak, to w jaki sposób przeprowadzić rezygnację, jeżeli w firmie nie ma związków zawodowych?

Pracodawca, który ze względu na zmniejszenie stanu zatrudnienia nie jest już zobowiązany do tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania, może zrezygnować z tych aktów prawa zakładowego. Naszym zdaniem, rezygnacja może dotyczyć dwóch lub jednego ze wskazanych regulaminów.

Obowiązek tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania dotyczy pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników oraz zatrudniających od 20 do 49 pracowników, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpiła z wnioskiem o utworzenie regulaminów (art. 104 § 11 i § 3 Kodeksu pracy).

Regulaminy pracy i wynagradzania generalnie mają charakter bezterminowy. Przepisy Kodeksu pracy nie przewidują utraty mocy obowiązującej regulaminów z uwagi na to, że stan zatrudnienia w danym zakładzie spadł poniżej poziomu zobowiązującego do ich tworzenia. Przepisy kodeksowe nie normują również kwestii ewentualnej rezygnacji z tych aktów prawa zakładowego. Tymczasem w praktyce wielu pracodawców posiadających regulaminy pracy i wynagradzania (z uwagi na stan zatrudnienia), po zmniejszeniu liczby pracowników, nie jest już zobowiązanych do ich tworzenia. W takiej sytuacji może się pojawić pytanie, czy mogą oni zrezygnować z dalszego posiadania regulaminów, a jeżeli tak, to w jakim trybie.

Wskazane kwestie były przedmiotem opinii Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które uznało, że w rozpatrywanym przypadku pracodawca może zrezygnować z regulaminu pracy i wynagradzania w trybie analogicznym do ich wprowadzenia. Jak wskazał resort pracy w piśmie udostępnionym naszemu Wydawnictwu w dniu 13 stycznia 2017 r. (odnoszącym się do zmiany Kodeksu pracy polegającej na wprowadzeniu od 1 stycznia 2017 r. progu zatrudnienia 50 pracowników jako zobowiązującego do tworzenia ww. regulaminów, zamiast 20 pracowników): "(...) wejście w życie (...) zmian w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2017 r. nie spowodowało, że regulaminy wynagradzania i regulaminy pracy obowiązujące u pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników utraciły swoją moc prawną. Nie jest również konieczna rezygnacja pracodawców z tych regulaminów.

Natomiast pracodawcy mogą zrezygnować z tych regulaminów na takich samych zasadach jak dotychczas było to możliwe w przypadku, gdy pracodawca wskutek spadku zatrudnienia w swoim zakładzie pracy nie zatrudniał już co najmniej 20 pracowników. (...) przyjmuje się, że regulaminy te mogą być uchylone w takim samym trybie, w jakim są one wprowadzane w zakładzie pracy. (...)"

Pracodawca, który zamierza zrezygnować z funkcjonujących w jego firmie regulaminów pracy i wynagradzania (lub jednego z nich), musi zastosować procedurę obowiązującą przy wprowadzaniu tych regulaminów, tj.:

  • uzgodnić zamiar rezygnacji z regulaminów/regulaminu z zakładową organizacją związkową, jeżeli występuje u danego pracodawcy (brak zgody związków na rezygnację z regulaminu wynagradzania powoduje niemożność dokonania tej rezygnacji),
     
  • wprowadzić zapis do dotychczasowych regulaminów/regulaminu, np. w formie aneksu, o rezygnacji z danego regulaminu,
     
  • podać treść zmiany (aneksu) do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w zakładzie pracy.

Zmiana regulaminu pracy lub wynagradzania, w omawianym przypadku polegająca na wprowadzeniu zapisu o rezygnacji z tych regulaminów/regulaminu, wchodzi w życie najwcześniej po upływie dwóch tygodni od jej ogłoszenia (art. 772 § 6art. 1043 § 1 K.p.).


2) Regulamin wynagradzania, z którego chcemy zrezygnować, przewiduje prawo do nagrody jubileuszowej, dodatku stażowego i za warunki szkodliwe. Czy uchylenie regulaminu spowoduje automatyczną zmianę warunków zatrudnienia pracowników w zakresie tych składników płacowych?

Nie. Warunki płacowe wynikające z regulaminu wynagradzania są jednocześnie warunkami indywidualnych umów o pracę, nawet jeżeli nie są w niej określone. W konsekwencji "zabranie" pracownikom prawa do świadczeń wynikających z regulaminu wynagradzania wymaga zmiany warunków umowy o pracę. Może to nastąpić w drodze wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia porozumienia o zmianie warunków umowy o pracę. Należy podkreślić, że zmiana warunków płacowych w odniesieniu do konkretnego pracownika zacznie obowiązywać dopiero po zmianie umowy o pracę, niezależnie od tego, że zmiany prawa zakładowego (tu: polegające na rezygnacji z niego) wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od podania zmiany do wiadomości pracowników sposób zwyczajowo przyjęty.

www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Regulaminy wynagradzania:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Zasady ustalania prawa do zasiłków i innych świadczeń

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.