rozliczanie wynagrodzeń, składki ZUS, zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 2 (2190) z dnia 7.01.2025

Rezygnacja z regulaminów po spadku zatrudnienia

W 2024 r. w firmie była przeprowadzona reorganizacja połączona z redukcją etatów. Obecnie w zakładzie zatrudnionych jest 42 pracowników (a było 58). Posiadamy regulamin pracy i wynagradzania, ale aktualnie nie musimy mieć takich przepisów zakładowych. W jaki sposób się z nich wycofać? Czy wystarczy sam fakt spadku zatrudnienia poniżej 50 pracowników? Czy nadal obowiązują warunki płacowe wynikające z regulaminu wynagradzania?

Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników jest zobowiązany utworzyć regulamin pracy i wynagradzania (chyba że jest objęty układem zbiorowym pracy). Pracodawcy o niższym stanie zatrudnienia mogą tworzyć wspomniane regulaminy fakultatywnie (art. 772art. 104 K.p.).

Przepisy Kodeksu pracy nie przewidują utraty mocy obowiązującej regulaminów ze względu na to, że stan zatrudnienia w danym zakładzie spadł poniżej poziomu zobowiązującego do ich tworzenia. Nie normują również kwestii ewentualnej rezygnacji z tych aktów prawa zakładowego. W takiej sytuacji może pojawić się pytanie, czy pracodawcy posiadający regulaminy pracy i wynagradzania, którzy po zmniejszeniu liczby pracowników nie są już zobowiązani do ich tworzenia, mogą z nich zrezygnować. W sprawie tej wypowiedziało się Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (patrz ramka), które uznało, że w takiej sytuacji pracodawca może zrezygnować z regulaminu pracy i wynagradzania. Jednak w tym przypadku konieczne jest odpowiednie zastosowanie procedury obowiązującej przy ich wprowadzaniu.

Zmiana regulaminu pracy lub wynagradzania (tu: polegająca na wprowadzeniu zapisu o rezygnacji z tych regulaminów/regulaminu) wchodzi w życie najwcześniej po upływie dwóch tygodni od jej ogłoszenia. Mimo dokonanej rezygnacji warunki płacowe wynikające z regulaminu wynagradzania są obowiązujące aż do upływu wypowiedzenia tych warunków lub zawarcia w tym zakresie porozumienia zmieniającego.

"(...) wejście w życie (...) zmian w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2017 r. (odnoszących się do zmiany Kodeksu pracy polegającej na wprowadzeniu od 1 stycznia 2017 r. progu zatrudnienia 50 pracowników jako zobowiązującego do tworzenia regulaminów wynagradzania i pracy, zamiast 20 pracowników - przyp. red.) nie spowodowało, że regulaminy (...) obowiązujące u pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników utraciły swoją moc prawną. Nie jest również konieczna rezygnacja pracodawców z tych regulaminów.

Natomiast pracodawcy mogą zrezygnować z tych regulaminów (...) przyjmuje się, że regulaminy te mogą być uchylone w takim samym trybie, w jakim są one wprowadzane w zakładzie pracy. (...)".

Stanowisko Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej udostępnione naszemu Wydawnictwu w dniu 13 stycznia 2017 r.

www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Regulaminy wynagradzania:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Zasady ustalania prawa do zasiłków i innych świadczeń
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60