rozliczanie wynagrodzeń, składki ZUS, zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński
lupa
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 6 (264) z dnia 10.03.2010

Prawo do świadczeń chorobowych po likwidacji zakładu pracy

Świadczenia chorobowe z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przysługują nie tylko w okresie podlegania ubezpieczeniu chorobowemu, ale również po jego ustaniu. Prawo do świadczenia należy jednak odpowiednio udokumentować.


Płatnik świadczenia

Do wypłaty świadczeń chorobowych przysługujących za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego zobowiązany jest oddział ZUS właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby uprawnionej do zasiłku. Jeżeli jednak organ rentowy właściwy ze względu na siedzibę płatnika składek, zobowiązany do wypłaty zasiłku w czasie trwania ubezpieczenia, rozpocznie wypłatę świadczenia, kontynuuje ją również za okres po ustaniu ubezpieczenia.


Wymagane dokumenty

W celu ustalenia prawa do zasiłku oraz jego wysokości należy przedłożyć stosowne dokumenty. Zostały one wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Wymagane dokumenty są zróżnicowane w zależności od rodzaju świadczenia i okoliczności uzasadniających prawo do niego (patrz tabela).

W każdym jednak przypadku niezbędne jest zaświadczenie płatnika składek, dla pracowników (również tych byłych) wystawiane na druku ZUS Z-3. Ponadto do zasiłku chorobowego i świadczenia rehabilitacyjnego należy przedłożyć odpowiednio zaświadczenie lekarskie ZUS ZLA lub decyzję organu rentowego oraz oświadczenie po ustaniu zatrudnienia na druku ZUS Z-10. Powinno z niego wynikać, czy zachodzą okoliczności określone w art. 13 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, zwanej ustawą zasiłkową, uniemożliwiające uzyskanie prawa do świadczenia. Oba formularze dostępne są w ZUS-ie, a także na stronie internetowej naszego Wydawnictwa: www.gofin.pl.

Natomiast do zasiłku macierzyńskiego wymagany jest skrócony odpis aktu urodzenia dziecka oraz (choć nie zawsze) dokument potwierdzający przyczynę ustania stosunku pracy.

Dokumentowanie prawa do świadczeń za okres po ustaniu zatrudnienia

Okoliczności uzasadniające prawo do świadczenia

Wymagane dokumenty w zależności od rodzaju przysługującego świadczenia

zasiłek chorobowy
i świadczenie rehabilitacyjne

zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego

zasiłek macierzyński

ustanie ubezpieczenia w okresie ciąży z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy

• zaświadczenie lekarskie ZUS ZLA lub decyzja organu rentowego o przyznaniu świadczenia rehabilitacyjnego,

• oświadczenie wystawione na druku ZUS Z-10,

• zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3

• zaświadczenie lekarskie stwierdzające stan ciąży w okresie zatrudnienia,

• świadectwo pracy lub inny dokument potwierdzający rozwiązanie stosunku pracy z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy,

• zaświadczenie powiatowego urzędu pracy o braku propozycji innego zatrudnienia,

• zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3

• zaświadczenie lekarskie stwierdzające stan ciąży w okresie zatrudnienia,

• świadectwo pracy lub inny dokument potwierdzający rozwiązanie stosunku pracy z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy,

• skrócony odpis aktu urodzenia dziecka,

• zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3

ustanie ubezpieczenia w okresie ciąży w wyniku rozwiązania stosunku pracy z naruszeniem przepisów prawa

• zaświadczenie lekarskie ZUS ZLA lub decyzja organu rentowego o przyznaniu świadczenia rehabilitacyjnego,

• oświadczenie wystawione na druku ZUS Z-10,

• zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3

nie dotyczy

• zaświadczenie lekarskie stwierdzające stan ciąży w okresie zatrudnienia,

• prawomocne orzeczenie sądu o rozwiązaniu stosunku pracy z naruszeniem przepisów prawa,

• skrócony odpis aktu urodzenia dziecka,

• zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3

umowa o pracę przedłużona do dnia porodu

nie dotyczy

nie dotyczy

• świadectwo pracy lub inny dokument stwierdzający rodzaj zawartej umowy o pracę i datę rozwiązania stosunku pracy,

• skrócony odpis aktu urodzenia dziecka,

• zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3

inne przyczyny ustania stosunku pracy

• zaświadczenie lekarskie ZUS ZLA lub decyzja organu rentowego o przyznaniu świadczenia rehabilitacyjnego,

• oświadczenie wystawione na druku ZUS Z-10,

• zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3

nie dotyczy

• skrócony odpis aktu urodzenia dziecka,

• zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.),
     
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27.07.1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. nr 65, poz. 742 ze zm.).

www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Zasiłek chorobowy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.Zasilki.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Zasady ustalania prawa do zasiłków i innych świadczeń
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60